Ligamentotomi

pembedahan pembesaran zakar

Selalunya, lelaki berfikir tentang pembesaran zakar atas sebab psikologi. Tekanan faktor sosio-budaya atau pengalaman negatif keintiman menggalakkan wakil jantina yang lebih kuat untuk mendapatkan bantuan daripada klinik.

Ambil perhatian bahawa dalam kebanyakan kes, rasa tidak puas hati dengan saiz zakar berjaya diselesaikan dengan psikoterapi. Walau bagaimanapun, terdapat juga petunjuk perubatan untuk operasi sedemikian. Kebolehlaksanaan prosedur ditentukan oleh doktor berdasarkan pemeriksaan dan sejarah perubatan, selepas itu dia membuat cadangan kepada pesakit.

Bagi panjang normal zakar, tidak ada jawapan yang jelas mengenai perkara ini. Banyak bergantung pada kaedah pengukuran, perbezaan kaum dan faktor lain. Sebagai contoh, bagi orang Eropah ia adalah 12-18 sentimeter dalam keadaan tegak. Dalam kes ini, ukuran harus diambil dari tulang kemaluan, kerana lipatan lemak di sekeliling zakar menjadikannya lebih kecil secara visual.

Sebab untuk berunding dengan doktor tentang membesarkan kelelakian anda mungkin saiz kurang daripada 12 cm, serta perubahan dalam bentuknya. Selain pembedahan memanjangkan, menebalkan zakar juga diamalkan. Keputusan sedemikian dicapai dalam pelbagai cara, yang akan dibincangkan di bawah.

Jenis-jenis operasi

Pembedahan plastik moden mempunyai beberapa kaedah pembesaran zakar. Doktor sering menggunakan kaedah gabungan, yang melibatkan kedua-dua campur tangan pembedahan dan penggunaan peranti khas - extender. Yang terakhir dipasang pada zakar dan membantu meregangkannya dengan panjang. Mari kita lihat pembedahan pembesaran zakar yang paling biasa yang diamalkan di klinik hari ini.

Ligamentotomi

Ini adalah salah satu pembedahan memanjangkan zakar yang paling popular. Intipati intervensi ini adalah untuk memotong ligamen yang menyokong zakar (ligamentum suspensorium zakar).

Ligamen yang menahan zakar masuk jauh ke dalam pelvis dan melekat pada tulang pelvis. Jika anda memotongnya, zakar memanjang 3-5 sentimeter. Ini dicapai dengan bantuan extender, yang ditetapkan kepada seorang lelaki selepas pembedahan. Pada masa yang sama, protokol wujud tanpa menggunakan peranti tambahan. Pilihan teknik ditentukan oleh doktor berdasarkan petunjuk dan keupayaan klinik.

Pada mulanya, pembahagian ligamen suspensori dilakukan melalui tulang kemaluan. Walau bagaimanapun, selepas operasi sedemikian pesakit ditinggalkan dengan parut yang ketara. Kaedah yang lebih moden ialah akses melalui hirisan kecil dalam skrotum. Prosedur ini hanya mengambil masa 15-20 minit, dan pemulihan memerlukan tidak lebih daripada 14 hari. Prosedur ini diselesaikan dengan menggunakan bahan jahitan yang boleh diserap.

Malah, campur tangan pembedahan ini tidak menambah satu milimeter pada zakar. Operasi hanya mengagihkan semula panjangnya, menarik keluar bahagian perineal organ pembiakan.

Lipofilling

Meningkatkan ketebalan zakar boleh dicapai melalui lipofilling. Untuk tujuan ini, tisu adiposa pesakit digunakan, yang dipindahkan secara subkutan ke dalam zakar. Salah satu kelebihan menggunakan tisu anda sendiri ialah tiada tindak balas penolakan daripada sistem imun.

Operasi ini dilakukan di bawah anestesia am. Pada peringkat pertama, tisu adiposa dikumpulkan. Insisi dibuat pada paha atau perut pesakit, di mana sejumlah lemak dikeluarkan menggunakan picagari. Kemudian jisim lemak dibersihkan daripada kekotoran darah dan diletakkan dalam lapisan nipis di bawah kulit zakar melalui tusukan mikroskopik.

Pada akhir operasi, plaster digunakan pada tapak tusukan.Prosedur ini meningkatkan ketebalan zakar kira-kira 0. 5-1. 5 cm.

Penebalan pembedahan

Meningkatkan diameter zakar juga boleh dilakukan melalui pemindahan tisu otot. Kepak otot diambil dari perut atau ketiak pesakit dan diletakkan di sekeliling alat kelamin.

Operasi ini dianggap kompleks dan dikaitkan dengan komplikasi selepas pembedahan. Khususnya, kemungkinan hernia berlaku adalah tinggi.

Suntikan asid hyaluronik

Banyak klinik mengamalkan pembesaran zakar dengan suntikan asid hyaluronik. Komponen ini telah lama digunakan untuk kontur, termasuk alat kelamin. Pengisi (pengisi) dengan asid hyaluronik melicinkan kedutan, menjadikan kulit anjal. Bahan ini bergabung dengan baik dengan fabrik dan tidak menyebabkan penolakan atau tindak balas alahan.

Apabila dimasukkan ke dalam zakar, asid hyaluronik diagihkan sama rata ke seluruh permukaan, dengan itu mencapai pembesaran berkadar organ. Jika perlu, hanya kepala boleh dibesarkan secara berasingan.

Prosedur ini tidak memerlukan tinggal di hospital. Pada masa yang sama, teknik ini juga mempunyai kelemahannya. Jadi, tidak seperti kaedah pembedahan untuk memanjangkan zakar, kesan asid hyaluronik adalah sementara. Selepas kira-kira 12-18 bulan, bahan itu diserap sepenuhnya, selepas itu prosedur boleh diulang.

Kelebihan ligamentotomi

Antara kaedah pembedahan yang sedia ada untuk pembesaran zakar, doktor lebih suka ligamentotomi. Teknik ini dianggap paling selamat dan paling tidak traumatik untuk pesakit. Berikut adalah kelebihan utama operasi ini:

  1. Campur tangan tidak memerlukan anestesia am. Anestesia tempatan adalah mencukupi untuk menghapuskan kesakitan.
  2. Lelaki itu hanya menghabiskan 2-3 hari di klinik.
  3. Pemulihan selepas pembedahan hanya 2 minggu. Kehidupan intim boleh disambung semula selepas 1-1. 5 bulan. Dalam kes ini, beberapa kenalan pertama mungkin disertai dengan ketidakselesaan, tetapi ini cepat berlalu. Jika tidak, anda harus berjumpa doktor.
  4. Tidak seperti kaedah lain untuk memanjangkan zakar, organ pembiakan itu sendiri tidak mengalami sebarang kesan traumatik. Operasi dilakukan hanya pada ligamen.
  5. Selain memanjangkan, campur tangan ini juga menghapuskan sebahagian kecacatan lain, seperti kelengkungan.

Kelemahan kaedah termasuk ketidakupayaan untuk menentukan dengan tepat kesan operasi terlebih dahulu. Ia semua bergantung pada ciri individu lelaki itu. Dalam sesetengah pesakit, saiz organ pembiakan meningkat sebanyak 4-5 cm, dan pada orang lain - sebanyak 2-3. Satu lagi akibat memanjangkan zakar ialah perubahan sudut ereksi. Walau bagaimanapun, ini tidak menjejaskan kekerasan organ yang tegak dalam apa jua cara.

Petunjuk untuk ligamentotomy

Terdapat petunjuk estetik dan perubatan untuk pembedahan pembesaran zakar. Yang terakhir termasuk:

  • Penyakit Peyronie adalah kelengkungan patologi zakar yang berlaku akibat fibrosis di kawasan badan gua;
  • Panjang zakar terlalu pendek (micropenis);
  • pemadatan badan gua kerana penggantiannya dengan tisu penghubung.

Selalunya operasi ini dilakukan atas sebab estetik dan/atau psikologi:

  • keinginan seorang lelaki untuk meningkatkan harga diri dan daya tarikan;
  • menyingkirkan ketidakselesaan dan kompleks psikologi;
  • Dysmorphophobia zakar adalah ketidakpuasan patologi dengan penampilan alat kelamin seseorang.

Diagnostik

Sebelum menjalani pembedahan pembesaran zakar, diagnostik dijalankan, yang termasuk:

  • perundingan dengan pakar andrologi (atau pakar urologi) dan pakar bedah plastik;
  • perundingan dengan ahli psikoterapi (jika perlu);
  • UAC;
  • kimia darah;
  • ujian darah untuk jangkitan - HIV, sifilis, virus hepatitis;
  • perundingan dengan pakar bius;
  • ECG;
  • jenis kajian lain (mengikut budi bicara doktor).

Beberapa kontraindikasi ini bersifat sementara. Selepas mereka dihapuskan, prosedur boleh dijalankan.

Kontraindikasi

Pembedahan plastik untuk memanjangkan zakar adalah kontraindikasi jika:

  • di bawah umur 18 tahun (kemaluan masih berkembang);
  • penyakit teruk organ dalaman;
  • proses keradangan akut dalam sistem genitouriner;
  • gangguan pembekuan darah;
  • hipertensi arteri;
  • disfungsi erektil;
  • sakit mental;
  • neoplasma malignan;
  • patologi serius sistem kardiovaskular;
  • patologi endokrin;
  • tumpuan berjangkit dan/atau purulen tempatan.

Komplikasi yang mungkin berlaku

Sejurus selepas pembetulan pembedahan, bengkak dan hematoma terbentuk di kawasan intervensi, yang berlangsung selama beberapa hari. Komplikasi pasca operasi sedemikian adalah normal dan hilang dalam masa beberapa hari. Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, pendarahan dan suppuration jahitan pasca operasi adalah mungkin.

Tempoh pemulihan

Beberapa hari pertama selepas pembedahan, pesakit diberi ubat penahan sakit dan antibiotik (untuk mengelakkan komplikasi berjangkit). Setiap 2 hari anda perlu pergi ke klinik untuk berpakaian. Jika jahitan yang tidak boleh diserap diletakkan pada luka, ia dikeluarkan selepas 14 hari.

Untuk menyatukan keputusan selepas pembedahan untuk memotong ligamen, lelaki itu dinasihatkan untuk menggunakan extender selama 2-4 bulan. Peranti mesti dipakai selama beberapa jam sehari dan dikeluarkan pada waktu malam.

Jika pemanjang tidak dipakai, operasi mungkin tidak berguna. Hakikatnya ialah ligamen bersilang tumbuh bersama, menarik organ pembiakan ke kedudukan asalnya.

Apakah yang menentukan hasil pembesaran zakar?

Pertama sekali, hasil campur tangan pembedahan bergantung pada ciri fisiologi individu pesakit. Khususnya, ini adalah panjang bahagian perineal zakar (yang boleh diregangkan apabila melintasi ligamen), serta keanjalan tisu.

Banyak bergantung pada keupayaan klinik, pengalaman doktor, serta pematuhan lelaki itu terhadap cadangan. Ingat bahawa jika anda mengikuti arahan perubatan, kesannya kekal seumur hidup.