Pembesaran zakar (phalloplasty)

pembedahan

Ukuran zakar bergantung pada ciri struktur lelaki dan keturunannya. Dalam beberapa kes, ukuran zakar yang tidak mencukupi disebabkan oleh gangguan hormon atau anomali kongenital.

Pada masa ini, satu-satunya cara yang berkesan untuk membesarkan zakar adalah pembedahan. Walau bagaimanapun, sebelum memutuskan operasi, seorang lelaki harus mempertimbangkan semua kemungkinan kontraindikasi dan berunding dengan pakar bedah yang berkelayakan.

Jenis operasi

Dengan bantuan pembedahan plastik, pembesaran zakar dapat dicapai dengan panjang dan lebar. Lelaki sering menggunakan pembedahan gabungan. Terdapat beberapa teknik untuk mengubah ukuran zakar:

  • Ligamentotomy adalah prosedur untuk meningkatkan panjang zakar. Teknik ini dianggap paling moden dan selamat, tetapi dikontraindikasikan pada pesakit dengan disfungsi ereksi. Intinya terletak pada pemotongan ligamen suspensi (dariligamentum suspensorium penis - suspensi ligamen zakar, tomia - pembedahan). Operasi ini membolehkan anda meningkatkan ukuran 1-2 cm, dan memakai alat ortopedik khas (pengembang) seterusnya meningkatkan zakar sebanyak 4-6lihat Selepas ligamentotomi, klinik kami boleh mengesyorkan lipofilling untuk menambah ketebalan dan meluruskan bentuk zakar.
  • Lipofilling adalah prosedur yang digunakan untuk menebalkan zakar. Ini dapat dicapai dengan memperkenalkan tisu adiposa pesakit di bawah kulit organ genital. Operasi dapat membesarkan zakar dengan diameter sekitar 1 cm. Ia tidak memerlukan masa yang lamapemulihan, bagaimanapun, kesannya tidak lama.
  • Pemindahan otot adalah prosedur pembedahan yang kompleks yang bertujuan untuk meningkatkan diameter zakar. Transplantasi menggunakan tisu dari dinding perut atau fasia. Kepak diletakkan pada organ genital, salurannya dijahit. Akibatnyadiameter zakar boleh meningkat 3-4 cm.
  • Falloprosthetics dijalankan secara eksklusif mengikut petunjuk yang ketat, termasuk bukan sahaja ukuran zakar yang tidak mencukupi, tetapi juga disfungsinya. Tisu rawan atau bahan elastik digunakan untuk prostesis.

Bacaan

Kecuali anomali perkembangan, apabila pembesaran zakar diperlukan untuk menjalani kehidupan seks yang normal, operasi ini dilakukan dengan alasan estetik.

Sekiranya zakar berfungsi dengan normal dan lelaki itu boleh membiak, maka tidak ada petunjuk langsung untuk campur tangan pembedahan. Berapa banyak phalloplasty diperlukan - pakar akan memutuskan.

Kontraindikasi

Pembedahan pembesaran zakar dikontraindikasikan jika pesakit mempunyai penyakit serius, luka organ dalaman, gangguan pembekuan darah, diabetes mellitus, onkologi, dll.

Keputusan mengenai kemungkinan phalloplasty akan dibuat oleh doktor yang hadir, berdasarkan hasil pemeriksaan dan keadaan kesihatan pesakit.

Bersedia untuk pembedahan

Sebelum operasi, pakar bedah berunding dengan pesakit. Doktor akan memberitahu anda tentang semua risiko dan akibat yang mungkin berlaku, serta memilih teknik pembedahan yang paling sesuai.

Pada peringkat persediaan, seorang lelaki perlu menjalani pemeriksaan tubuh secara menyeluruh dengan tujuan kemungkinan adanya kontraindikasi. Pesakit perlu menderma darah dan air kencing, menjalani prosedur ECG dan sinar-X, dan diperiksa oleh pakar urologi.

Kemajuan operasi

Terlepas dari kaedah yang dipilih di klinik, operasi akan dilakukan di bawah anestesia umum. Jalannya operasi bergantung pada hasil yang diinginkan, dan juga teknik yang dipilih.

Ligamentotomi dan lipofilling memerlukan purata satu jam. Pemindahan otot - kira-kira 3 jam. Tempoh operasi prostetik adalah 1-2 jam.

Pemulihan

Tempoh pemulihan selepas ligamentotomi agak singkat: selepas operasi, pesakit harus tinggal di hospital selama kira-kira 2 hari. Selepas keluar, anda perlu kerap datang untuk pemeriksaan dan berpakaian. Selepas 2-3 minggu, jahitan menjadihampir tidak kelihatan. Anda mesti memakai pemanjang sekurang-kurangnya 6 bulan.

Falloprosthetics akan memerlukan tempoh pemulihan yang lebih lama dan lebih serius. Tempohnya bergantung pada tubuh lelaki itu.

Tempoh pemulihan selepas pemindahan otot akan mengambil masa sekurang-kurangnya 5 minggu.

Zakar kecil adalah masalah yang sangat halus yang menghalang seorang lelaki menjalani kehidupan normal. Pakar pusat perubatan "CM-Clinic" mempunyai kelayakan yang diperlukan untuk operasi meningkatkan zakar. Keketahui lebih lanjut mengenai phalloplasty, buat temu janji dengan pakar bedah.

Soalan popular mengenai phalloplasty

Di manakah sayatan dibuat untuk ligamentotomi?

Laman pembedahan boleh dilayari sama ada di kawasan kemaluan atau di sepanjang garis tengah skrotum. Kaedah terakhir kurang trauma dan tidak meninggalkan bekas luka. Kaedah akses kemaluan digunakan sekiranya pelepasan maksimum bahagian zakar yang tersembunyi di dalam badan diperlukan.

Adakah pembalut diperlukan selepas ligamentotomi?

Ya, pembalut pertama akan dilakukan pada hari pembuangan (sehari selepas operasi). Selanjutnya - sesuai dengan cadangan pakar bedah.

Adakah wajib memakai pemanjang selepas ligamentotomi?

Tidak perlu memakai pemanjang, tetapi memberikan hasil yang lebih baik. Keputusan untuk menggunakan alat ini dibuat oleh doktor secara individu.

Adakah memudaratkan pemakai?

Tidak, jika aturan aplikasi dipatuhi: pakai tidak lebih dari 3 jam berturut-turut, jangan memerah kain. Sebelum menggunakan, pastikan anda berjumpa doktor.