Pembesaran zakar: ligamentotomi

perundingan dengan doktor sebelum pembedahan pembesaran zakar

Zakar secara tradisinya dianggap sebagai simbol kekuatan maskulin, jadi saiznya sentiasa menjadi punca kebimbangan bagi lelaki. Ramai daripada mereka masih percaya bahawa zakar yang besar adalah tanda utama keunggulan seksual dan seksual. Biasanya, panjang zakar dalam keadaan rehat berkisar antara 7 hingga 13 cm, dengan ereksi panjangnya mencapai 12-20 cm. Jika saiz zakar kurang daripada 12 cm, ia dianggap sebagai zakar kecil, dan jika panjangnya adalah mikropenis kurang daripada 2-3 cm.

Panjang zakar yang tidak mencukupi selalunya membawa kepada penurunan harga diri seorang lelaki, dan dalam kes tertentu, kepada masalah serius dalam kehidupan intim (sehingga kemustahilan sepenuhnya untuk melakukan hubungan seksual).

Untuk menyelesaikan masalah rumit ini, pakar bedah mencadangkan melakukan ligamentotomi - pembedahan untuk menambah panjang zakar.

Pembesaran zakar dalam panjang termasuk dua peringkat:

  • Peringkat 1 - pembedahan (ligamentotomy). Semasa operasi, pakar urologi membedah ligamen penyokong zakar.
  • Peringkat 2 - menggunakan extender sekurang-kurangnya 2-3 jam setiap hari selama 4-6 bulan.
pembesaran zakar selepas pembedahan

Petunjuk

Sebagai peraturan, zakar kecil tidak menjejaskan fungsi dan tidak membawa kepada kemandulan. Dalam kes sedemikian, operasi pembesaran zakar dijalankan secara eksklusif atas permintaan lelaki dan atas sebab estetik. Dengan adanya anomali dalam perkembangan organ (contohnya, dengan mikropenis), ligamentotomi dilakukan atas sebab perubatan.

Kontraindikasi

Pembedahan memanjangkan zakar, seperti mana-mana manipulasi pembedahan, mempunyai beberapa kontraindikasi: gangguan pendarahan, kanser, diabetes mellitus, proses berjangkit dan keradangan dalam badan, dsb.

Kemungkinan campur tangan pembedahan ditentukan oleh doktor berdasarkan keputusan pemeriksaan praoperasi.

Persediaan untuk ligamentotomi

Untuk mengecualikan kontraindikasi kepada operasi, perlu menjalani penyediaan praoperasi (mungkin di tempat kami atau di mana-mana tempat yang sesuai untuk pesakit):

  • ujian darah klinikal;
  • analisis air kencing am;
  • 4 ujian wajib (sifilis, HIV, hepatitis B, C);
  • ujian darah biokimia (glukosa, AST, ALT, kreatinin, jumlah bilirubin);
  • koagulogram No 1;
  • ECG (sebelum anestesia intravena untuk pesakit berumur lebih 45 tahun atau dengan penyakit jantung kronik).

Dalam sesetengah kes, anda juga mungkin memerlukan kesimpulan pakar sempit khusus (contohnya, ahli endokrinologi, jika anda mengesyaki diabetes mellitus).

Perjalanan campur tangan pembedahan

Pembedahan boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan atau anestesia gabungan intravena. Pilihan kedua digunakan lebih kerap untuk mengecualikan sensasi yang tidak menyenangkan semasa ligamentotomi.

pembedahan pembesaran zakar

Intipati operasi adalah untuk memanjangkan zakar dengan membedah ligamen dan mengagihkan semula panjang zakar ke arah meningkatkan bahagian yang tergantung.

Semasa pembedahan, pakar bedah membedah ligamen penggantungan (menyokong) zakar, yang fungsinya adalah untuk menahan sebahagian daripada zakar di dalam badan. Pembedahan boleh dilakukan melalui pendekatan skrotum atau pubis. Tempoh semua peringkat operasi biasanya dari 30 hingga 60 minit.

Hasil operasi

Akibat ligamentotomi, panjang bahagian gantung zakar meningkat sebanyak 3-5 cm. Hasil akhir bergantung pada ciri-ciri anatomi struktur badan pesakit (saiz bahagian terpendam zakar) dan sifat fisiologi ( kepanjangan dan keanjalan tisu). Untuk mencapai hasil maksimum selepas pembedahan, perlu memakai extender selama 4-6 bulan 2-3 jam sehari.

Ciri-ciri tempoh pemulihan

Pembedahan memanjangkan zakar dianggap invasif minimum, pesakit berada di bawah pengawasan kakitangan perubatan selama beberapa jam selepas operasi, kemudian dia boleh meninggalkan klinik sendiri.

Sebelum keluar, pakar urologi memberikan semua cadangan yang diperlukan untuk memakai extender untuk memperbaiki hasil operasi, serta mengenai penjagaan alat kelamin, pembalut dan lawatan susulan. Tempoh pemulihan selepas ligamentotomi hanya 2-3 minggu. Selepas masa ini, luka sembuh sepenuhnya, dan jahitan selepas operasi menjadi tidak kelihatan sepenuhnya.

Soalan yang paling kerap dalam pembedahan plastik mengenai pembedahan pembesaran zakar:

Berapakah panjang zakar meningkat selepas ligamentotomi?

Hasil akhir operasi secara langsung bergantung pada ciri-ciri anatomi dan fisiologi lelaki itu. Selepas pembedahan dan tertakluk kepada pemakaian harian pemanjang (2-3 jam sehari), panjang zakar meningkat secara purata 3-5 cm kedua-dua semasa rehat dan dalam keadaan rangsangan seksual.

Berapa lama anda perlu menahan diri daripada hubungan seksual selepas pembedahan?

Disebabkan oleh trauma tisu, persetubuhan boleh menyakitkan selama beberapa hari. Penyembuhan lengkap luka berlaku selepas 2-3 minggu, selepas itu lelaki itu boleh menyambung semula kehidupan seksualnya.

Bolehkah masalah pembiakan berlaku selepas ligamentotomi?

Selepas operasi, tiada kesan sampingan dalam bentuk potensi terjejas atau fungsi pembiakan lelaki, kerana apabila melakukan ligamentotomi, pakar bedah tidak menjejaskan struktur anatomi yang bertanggungjawab untuk ereksi.

Berapakah kos ligamentotomi?

Kos ligamentotomi berbeza dari klinik ke klinik bergantung kepada pelbagai faktor.

Jumlah kos pembesaran zakar terdiri daripada:

  • Perundingan utama dengan pakar urologi;
  • Analisis sebelum pembedahan;
  • Operasi - Ligamentotomi;
  • Anestesia (bius tempatan atau anestesia intravena);
  • Extender (pesakit membeli sendiri, dengan mengambil kira cadangan ahli urologi).
  • Lawatan pasca operasi ke ahli urologi (2-3 lawatan).

Kos akhir pembedahan pembesaran zakar hanya boleh diberitahu oleh doktor selepas berunding dan pemeriksaan.